Naarmate we ouder worden, beginnen onze huid en spieren tonus en elasticiteit te verliezen, wat lijkt op het karakteristieke slappe aspect. En hoewel veroudering de belangrijkste oorzaak is van verslapping, is het ook niet de enige.

Hoewel sommige mannen ook last hebben van het probleem, komt verslapping van de huid veel vaker voor bij vrouwen. Dit is voornamelijk te wijten aan hormonale variaties die de productie van collageen en elastine bij vrouwen veranderen.

Wat is de oorzaak van de slappe huid
Verslapping van de huid wordt gekenmerkt door verlies van huid en spierspanning en treedt op wanneer de ondersteunende vezels van de huid beginnen te verzwakken. Deze vezels zijn collageen en elastine, twee eiwitten die door ons eigen lichaam worden gesynthetiseerd uit de eiwitten in onze voeding.

Naast de natuurlijke veroudering zelf zijn naast andere oorzaken van huid verslapping zoals:
• obesitas
• zwangerschap
• slecht eetpatroon
• overmatige blootstelling aan de zon
• genetische erfelijkheid
• sedentaire levensstijl

Het verlies van collageen en water zijn ook twee belangrijke oorzaken van verlies van huidelasticiteit, en het neemt toe naarmate we ouder worden. Als er geen manier is om verslapping tegen te gaan, is het goede nieuws dat er manieren zijn om het te voorkomen en ook de effecten ervan te verminderen.

6 tips over het bestrijden van slappe huid

1. Krachtraining
Een van de beste tips om slap huid tegen te gaan, is regelmatig krachttraining doen deze versterkt en verstevigt de spieren, waardoor verzwakking van spiervezels en huid wordt voorkomen.

En omdat verslapping vaker voorkomt in sommige zeer specifieke delen van het lichaam, is het de moeite waard om te investeren in specifieke oefeningen voor die regio’s. De buik, de binnenkant van het bovenbeen, de billen en de binnenarmen zijn enkele van de meest vatbare punten en moeten met specifieke bewegingen worden uitgeoefend.

Buikspieren helpen bijvoorbeeld de buik strakker te maken en verslapping te verminderen. Enkel oefeningen kunnen helpen je billen te versterken en sommige gewichtsoefeningen versterken je armen. Het is belangrijk dat je regelmatig traint, zodat de resultaten echt zichtbaar worden en je lichaam steviger uitziet. Een andere tip is om een professional te zoeken, zodat hij je behoeften kan beoordelen en de juiste oefeningen en apparatuur kan aangeven om je doelen veilig te bereiken.

2. Gezond eten
We zijn wat we eten en onze tafelkeuzes worden weerspiegeld in ons uiterlijk. Om te weten hoe je verslapping tegengaat, moet je gezond eten kennen en deze keuzes de voorkeur geven, en bepaalde soorten voedsel vermijden die de gezondheid van je huid beschadigen.
Voeding om verslapping te voorkomen, moet veel verse groenten, fruit, eiwitten bevatten. Naast belangrijke voedingsstoffen voor de gezondheid van huid en spieren, bieden verse groenten antioxidanten, stoffen die natuurlijke huidveroudering helpen voorkomen.

Dit is wat je niet mag missen in je voeding om verslapping tegen te gaan:

Vitaminen: Vitamine C, E en A, gevonden in voedingsmiddelen zoals kiwi, aardbei, noten en wortelen, zijn antioxidanten die helpen bij het bestrijden van vrije radicalen (verbindingen die celbeschadiging veroorzaken en voortijdige veroudering en verslapping veroorzaken). Vitamine C is ook van cruciaal belang bij de vorming van collageen, dat de huid ondersteunt.

Eiwitten: Eiwitten mogen niet op je bord ontbreken omdat ze helpen collageen en vetvrije massa te vormen. Ze voorkomen ook dat je lichaam spieren gebruikt als energiebron, bijvoorbeeld tijdens een dieet. Goede bronnen van eiwitten zijn onder meer vis, kipfilet, peulvruchten (bonen, linzen). En tot slot, vermijd het eten van gefrituurd voedsel, snoep en frisdrank, die bijdragen aan een verhoogde ontsteking in het lichaam, waardoor de huid uitzet en het verslappen toeneemt.

Avocado: Wees niet bang voor avocado: deze vetten zijn enkelvoudig onverzadigde vetten die goed zijn voor het hart en bijdragen aan de elasticiteit van de huid. Avocado bevat ook vitamine A, een voedingsstof die de collageenvorming beïnvloedt.

Havermout: Havermout is een ander belangrijk voedingsmiddel om verslapping tegen te gaan vanwege het siliciumgehalte, een mineraal dat werkt in de vorming van collageen. Twee lepels per dag is voldoende om alle voordelen van havermout te krijgen.

Bruine rijst: Bruine rijst bevat niet alleen meer vezels dan witte, maar ook B-vitamines, die helpen de huid steviger te houden.

3. Stoppen met roken
Zelfs als je niet veel rookt, is de tip om voor eens en voor altijd te stoppen met roken om verslapping tegen te gaan. Met elk trekje die je neemt, wordt de zuurstoftoevoer naar de huid verstoord, waardoor het moeilijk is voor voedingsstoffen om dit weefsel te bereiken.
Chemicaliën in sigaretten hebben een negatief effect op elastine en collageen in de huid. Roken leidt dus tot de vorming van rimpels en het uiterlijk van een slappe huid.

4. Houd het gewicht stabiel
Als we jong zijn, kan onze huid naar zijn normale toestand terugkeren nadat we veel gewicht hebben verloren. Met het verstrijken van de jaren verliest ze dit vermogen echter en een zeer groot gewichtsverlies kan de huid permanent laten verzakken.
Dit komt omdat de collageenproductie na verloop van tijd afneemt, vooral na de leeftijd van 30. Vermijd te snel afvallen om verslapping door gewichtsverlies te voorkomen.

Geleidelijke verliezen van maximaal 1 kg per week zorgen ervoor dat de huid geleidelijk weer normaal wordt, waardoor uitzakkende huid wordt voorkomen.

En terwijl je zich in de fase van het gewichtsverlies bevindt, moet je goed en met goede
hoeveelheden eiwit consumeren wat helpt bij het behouden en opbouwen van spiermassa.

5. Lymfedrainage massage
Naast ons te helpen ontspannen en stress weg te houden, kan een goede massage ook helpen een slappe huid te bestrijden. Lymfedrainage is een goed voorbeeld massage die helpen bij het elimineren van gifstoffen, ontstekingen verminderen en de bloedsomloop verbeteren.

Lymfedrainage helpt zwelling te verminderen en het lymfestelsel te stimuleren, waardoor de eliminatie van toxines wordt vergemakkelijkt en vochtretentie wordt verminderd. Een ander voordeel van deze massage is het bestrijden van cellulitis en gelokaliseerd vet, waardoor de maatregelen worden verminderd.

6. Voldoende hydratatie
Ongeveer 60% van ons lichaam bestaat uit water en de elasticiteit van de huid is direct gerelateerd aan voldoende hydratatie. Volgens het American College of Sports Medicine is er een manier om verslapping tegen te gaan door de huidelasticiteit te maximaliseren met behoud van goede hydratatie tijdens gewichtsverlies.