Latijnen wisten dit al toen ze met de uitdrukking ‘gezonde geest in een gezond lichaam’ kwamen, en de wetenschap heeft al lang bevestigd dat sport veel gezondheidsvoordelen biedt. Maar verschillende onderzoeken suggereren ook ander bewijs: buiten wandelen of sporten is niet alleen goedkoper, gemakkelijker, fysiek en mentaal gezond, maar ook leuk, ja, buiten wandelen is goed voor je lichaam, voor je humeur en geest en maakt je gelukkiger!

Lees op deze blog andere voordelen die buiten wandelen ook voor je kan bieden.

Buiten wandelen helpt depressies te verlichten
Volgens een studie van de Universiteit van Michigan in de Verenigde Staten is buiten wandelen gerelateerd aan een betere geestelijke gezondheid en een grotere positiviteit. Buiten zijn verbetert ook de depressie- en stressniveaus.

De natuur kalmeert ons
Tussen de bomen wandelen heeft een positieve invloed op ons lichaam. Het is aangetoond dat dit de stressniveaus en bloeddruk vermindert. Onderzoek uit Japan, een land met lange werktijden en hoge zelfmoordcijfers, laat zien dat duiken in de natuurlijke wereld de stressniveaus aanzienlijk vermindert en beschermt tegen depressie. Bovendien hebben de geluiden van de natuur een grote positieve invloed op onze gezondheid en welzijn.

Activeert de bloedcirculatie
Circulatieproblemen hebben vaak invloed op de benen. En symptomen zoals spataderen, pijn en ontsteking verminderen de kwaliteit van leven aanzienlijk. Dus gok op een dagelijkse wandeling van 30 minuten in normale stappen of 20 minuten in krachtigere stappen.

Lopen helpt je af te vallen
Wil je afvallen met lopen? Gemiddeld moet je 600 calorieën meer afwerpen dan je verbruikt, dus dagelijks 20-30 minuten lopen verbetert je metabolisme en verbrandt vet.

Natuurlijke vitaliteit
Misschien is het tijd om te overwegen na een koffiepauze te gaan wandelen in het park als je uitgeput bent; het idee is om energie op te doen. Ook omdat je niet eens lang hoeft te blijven wandelen of te investeren in intense oefeningen. Volgens een onderzoek van de Universiteit van Rochester in de Verenigde Staten is twintig minuten contact met de natuur voldoende om de rest van de dag een aanzienlijke verbetering van vitaliteit te voelen. En dat, naast dat je meer dingen kunt doen, is ook merkbaar in fysiek welzijn. “Mensen met een grotere vitaliteit zijn ook veerkrachtiger over ziekten,” herinnerde Richard Ryan, een psycholoog en onderzoek functionaris, gepubliceerd in 2010 in het Journal of Environmental Psychology.

Kortom…
Buiten wandelen is één van de beste dingen die je kunt doen voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid, denk er eens over na!