Je hebt waarschijnlijk gehoord dat ‘geloven dat alles zal lukken de sleutel is om de uitdagingen van het leven te overwinnen’. Maar positieve gedachten hebben is niet altijd een gemakkelijke taak, vooral in situaties zoals de quarantaine van het coronavirus.

De onzekerheid over de scenario’s, veroorzaakt door de besmetting zorgt ervoor dat veel mensen niet slapen, eten of niet goed werken. Het is niet alleen de angst om de ziekte op te lopen, maar ook de effecten die het al veroorzaakt door de routine van mensen te veranderen door opsluiting thuis, naast de economische effecten die nog niet kunnen worden beoordeeld.

Het goede nieuws is echter dat je kunt leren optimistischer te worden met zeer eenvoudige technieken die je kunnen helpen je geestelijke gezondheid te behouden.

Lees verder welk zijn:

1. Pas op voor te veel informatie
Te veel informatie draagt bij aan een paniek pandemie, die bij mensen overmatige angst veroorzaakt. Natuurlijk moeten we allemaal goed geïnformeerd zijn, maar we mogen niet geobsedeerd zijn en altijd voorzichtig zijn met valse informatie zoals fakenieuws. Tijdens quarantaine is de grote tip om te voorkomen dat je te veel informatie op internet leest; zoek naar betrouwbare bronnen om informatie te krijgen. Besteed niet de hele dag aan het kijken naar het nieuws, probeer een tijd van de dag te kiezen om te checken, anders denk je er de hele dag over na.

2. Probeer sociaal isolement vanuit een positieve hoek te bekijken
Het is ook belangrijk om te accepteren dat we een ongekende moeilijke tijd doormaken. Meer bij het gezin blijven, ons formaat als samenleving kunnen heroverwegen en waarde geven aan kleine dingen die normaal onopgemerkt blijven. En om te begrijpen dat we soms momenten van ongemak zullen moeten doormaken, dat dit ook deel uitmaakt van het leven.

3. Maak gebruik van technologie om dichter bij mensen te komen
Hoewel sociaal isolement erg frustrerend is, kunnen we niet ontkennen dat we in een tijdperk leven waarin technologie op dit moment (en veel) kan helpen overwinnen. Stel je voor hoe mensen zich jaren geleden geïsoleerd voelden, zonder WhatsApp, Instagram en Facebook om te communiceren met vrienden en familie? Zoveel als sociale media een overload aan angst en paniek veroorzaken, heeft het ook zijn voordelen.

4. Visualiseer een positieve toekomst
Gebruik je fantasie om een positief scenario in de toekomst te visualiseren. Stel je bijvoorbeeld voor dat je ongedeerd door de corona epidemie bent gegaan en terugkeert naar je routine met uitstekend nieuws op het werk en in je persoonlijke leven. Denk echter ook na over alles wat je hebt gedaan om de uitdagingen waarmee je tijdens de pandemie te maken kreeg, aan te pakken. Op die manier zullen je hersenen zich automatisch gedragen alsof je die situatie al hebt meegemaakt, en zul je het gemakkelijker oplossen.

5. Oefen mindfullness
Mindfullness is een training van aandacht en de basis is om in het heden te zijn, zonder oordeel. In deze periode van isolement en onzekerheid is leven van moment tot moment essentieel. Bovendien helpt de beoefening van mindfullness de persoon om elkaar te leren kennen en de beste manier te vinden om met de dagelijkse uitdagingen om te gaan en terwijl je oefent, krijg je meer controle over de aandacht, realiseer je het impulsieve gedrag en dingen overpeinzen. Het idee is om ervoor te kiezen je niet te identificeren met wat je pijn doet.

Vorig artikelHet grote uitgaansonderzoek 2020 aangepast van start
Volgend artikelOrganisaties geven gemeenten tips om mantelzorgers te ondersteunen