Hoe vreemd het ook mag lijken, de klassieke binomiale ‘body-mind’ is nauw verwant en echt. Dit kunnen we niet negeren. Lichaam en geest hebben een zeer hechte band, zijn gerelateerd en vormen een samenwerking die we moeten verzorgen en optimaliseren.

Hier zijn 5 prachtige manieren om dit doel te bereiken.

1. Lopen is de beste oefening om mentale kracht te vergroten
Lopen op een wendbaar, stabiel, regelmatig tempo bevordert verrassende veranderingen in onze hersenen. Er zijn veel onderzoeken die deze gegevens evalueren: minstens een half uur per dag lopen om geestelijke gezondheidsproblemen te verminderen, depressie te voorkomen en de kwaliteit van leven te verbeteren. De eenvoudige regelmatige en constante beweging van meer dan een half uur zet ons hart al in beweging, is zuurstofrijk voor het organisme en vooral voor de hersenen. Wandelen ontspant en helpt om de hersengolven in verband met de rust, waarmee men een niveau van bewustzijn creëert, dat meer ontvankelijk is voor alles wat ons omringt kan bereiken te activeren.

2. Glimlach, een geweldige therapeutische oefening
Lachen is iets therapeutisch, een innerlijke kracht die emoties en bovendien positiviteit met zich meebrengt. Iets wat we soms vergeten is dat de handeling van glimlachen een grote invloed heeft op onze genetica. Het is een type taal dat van generatie op generatie wordt geërfd, wat meer betekent dan een soort van sociale en emotionele communicatie.
Gewoon glimlachen, zodat onze hersenen ons voldoening schenken met een goede stroom endorfine. Het is alsof je herstart, om de realiteit te relativeren. Dus, aarzel niet om het dagelijks te oefenen. Wanneer je je overweldigd voelt, ga dan naar een spiegel en glimlach. Observeer en merk op wat er in jou gebeurt.

3. Diepe ademhalingen 3 keer per dag
Stress leidt ons naar een ongelijkmatige en versnelde ademhaling waarbij onze hersenen niet meer de zuurstof ontvangen die ze nodig heeft. Bovendien bij elke situatie van angst en stress wordt cortisol geproduceerd, een hormoon dat in grote hoeveelheden fungeert als een felle vijand van ons lichaam en onze geest. Dus een andere sensationele oefening die je moet oefenen is diep ademhalen. Neem drie momenten van de dag voor jezelf, het duurt 15 minuten. Adem gedurende 5 seconden in. Houd deze lucht gedurende 7 seconden vast en adem gedurende 8 seconden uit. Herhaal meerdere keren en je voelt het resultaat.

4. Strekoefeningen
Heb je het ooit geprobeerd? Een andere oefening die ons zal helpen om een adequate mentale kracht te bereiken is om te leren ons lichaam te ontspannen, om elasticiteit, ontspanning en weerstand te geven. Om dit te bereiken, is het goed om iets eerder op te staan en, beetje bij beetje en zonder te veel te forceren, strekoefeningen te doen. Deze zullen zich concentreren op de onderrug, heupen, schouders en nek.

5. Gewichtheffen
Het heffen van kleine, op weerstanden gebaseerde oefeningen, die zeer therapeutisch zijn voor een heel concreet doel: het verminderen van angstaanvallen. Negatieve emoties zoals angst, vrees en zorgen gaan heel goed met deze eenvoudige oefening, zoals het heffen van gewichten gedurende 10 tot 15 minuten per dag. Deze oefening met weerstand van matige intensiteit helpt ons niet alleen om sterkere spieren te krijgen, maar ook om woede, frustratie en angstgevoelens beter te kanaliseren.

En daarmee, zul je, dag in dag uit, meer mentale kracht krijgen, om de dagelijkse problemen het hoofd te bieden.

Vorig artikelBurgers voorzichtig positief over gericht aanpassen DNA van embryo’s
Volgend artikelSteeds meer gemeenten bieden activiteiten aan om kinderen een kansrijke start te geven