Lichamelijke oefeningen helpen je lichaam in vorm te brengen, zorgen voor een betere gezondheid, bieden energie en verbeteren ook je zelfvertrouwen en je geeft niets uit en geniet nog steeds van de voordelen van regelmatige fysieke activiteit. Met het uitbreken van het coronavirus dat het land/de wereld teistert, zijn er verschillende mensen die zich houden aan de isolementsmaatregelen en hun dagelijkse routines aanpassen aan het nieuwe scenario.

We hebben 5 fysieke oefeningen geselecteerd die iedereen thuis kan doen; ze hoeven niet langer dan dertig minuten te duren en kunnen gemakkelijk in je routine worden opgenomen.

1. Touwtjespringen
Touwtjespringen is één van de beste fysieke oefeningen om thuis te doen! Slechts 15 minuten activiteit staat immers gelijk aan 1 uur wandelen en alles wat je nodig hebt is een touw en een lege ruimte (geen meubels in de weg). De oefening versterkt ook de onderste ledematen (zoals de dij en kuit) en is een geweldige vervanging voor aërobe training in de sportschool (waarvan bekend is dat ze bijdragen aan de gezondheid van de cardiovasculaire spieren en een gezond verlies van overgewicht).

2. Gewichtheffen
Je kunt flessen vullen met water of zware apparatuur vanuit huis gebruiken om gewichtheffen te improviseren, vergelijkbaar met die in sportscholen. Als je thuis gaat sporten, is het misschien de moeite waard om je eigen gewichten te kopen, afhankelijk van de gewenste trainingsintensiteit.

3. Doe yoga
Er zijn ook video’s op het internet met yoga oefeningen die je stap voor stap kunt volgen. Naast ontspannen is het 10 minuten beoefenen van yoga een geweldige oefening om thuis te doen. Het is eenvoudig en je hebt alleen een kleed of mat nodig.

4. Doe Pilates
Pilates-oefeningen zijn erg belangrijk voor ons leven, omdat zij degenen zijn die ons lichaam versterken, helpen bij fysieke conditionering en werken met onze geest, waardoor we van al deze dagelijkse stress worden verlost. Dus ook al is het maar voor een korte tijd, het is altijd goed om even de tijd te nemen om deze methode te oefenen.

5. Oefenmeditatie
Hoewel het niet bepaald een fysieke oefening is, heeft meditatiebeoefening vergelijkbare voordelen, zoals het verminderen van stress, het verhogen van de concentratie, het verbeteren van de stemming en zelfdiscipline. Je kunt ‘s ochtends intensiever sporten, je lichaam energie geven voor het werk en ‘s-avonds mediteren, ontspannen voor het slapengaan.

Het is belangrijk om te weten dat:
Dus zelfs als je jouw oefeningen thuis doet, vergeet dan niet de juiste ademhaling, concentratie en juiste houding aan te nemen; ze zullen je helpen op het moment dat je de bewegingen gaat uitvoeren.

Foto: Kelly Sikkema