Voor veel mensen is eten bijna een medicijn voor momenten van nervositeit en stress, elke keer dat je te maken krijgt met een stress factor, laat je lichaam stresshormonen, adrenaline en cortisol vrij. Ze sturen op hun beurt signalen naar andere delen van het lichaam om ze voor te bereiden op actie. De lever geeft bijvoorbeeld glucose af om spiercellen direct van energie te voorzien. De longen zetten uit, het hart klopt sneller en de bloeddruk stijgt om meer bloed met zuurstof naar het lichaam te sturen. Dit alles kan stress gerelateerde aandoeningen veroorzaken; van hypertensie en maagreflux, tot obstipatie en prikkelbare darm syndroom, depressie, angst en vermoeidheid. In tijden van stress worden sommige mensen dwangmatig en willen ze een reep chocolade of een stuk taart of ander calorierijk voedsel verslinden om een gevoel van bescherming te hebben; het negeren van angst en frustraties in voedsel is slecht voor de gezondheid, naast natuurlijk je dieet opblazen. Vooral omdat, wanneer iemand verdrietig of bezorgd is, vette en zoete snacks verschijnen als compensaties van snel geluk. Hoewel het niet wordt aanbevolen om voor deze voedingsmiddelen te kiezen, zijn er voedingsmiddelen met “kalmerende” eigenschappen die je helpen minder gestrest te raken.

Zie hieronder enkele opties:

1. Sinaasappelen
Door grote hoeveelheid vitamine C die aanwezig is, bevordert dit fruit een betere werking van het zenuwstelsel en bevordert het lagere cortisolspiegels in het lichaam en vermindert het fysieke en psychologische effecten van stress, voorkomt het vermoeidheid en garandeert het ook meer energie.

2. Spinazie
Spinazie is rijk aan foliumzuur, een voedingsstof die helpt het normale serotoninegehalte in het lichaam te handhaven. Salades zijn een geweldige manier om deze groente toe te voegen, maar je kunt ze ook toevoegen aan smoothies voor je dagelijkse dosis groenten.

3. Bittere chocolade
Onderzoek onderstreept de eigenschap van pure chocolade om stress te verminderen, die verder gaat dan smaak. In een Duitse studie hadden degenen die tien jaar lang meer pure chocolade aten een lagere bloeddruk dan de anderen. De vermindering van een stresshormoon bij degenen die pure chocolade aten, werd vaak aangetoond in een ander onderzoek. Helaas bevat chocolade nog steeds vet, suiker en calorieƫn wat niet goed is voor het lichaam, herinnert voedingsdeskundige diƫtiste en schrijver Kathleen M. Zelman, dus overdrijf het niet.

4. Avocado
Deze lieveling van de meeste mensen is rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren die ontstekingen (een reactie op cellulaire stress) bestrijden, evenals talloze andere ontstekingsremmende stoffen. De gezonde vetten in deze vrucht bevorderen de bloedtoevoer naar de hersenen en houden ook verband met een verlaging van de bloeddruk. Maak een smoothie of voeg toe aan je salade.

Foto: Mehrpouya H