Als het gaat om veganistisch/vegetarisch eten, geloven velen dat het een gezond dieet is. De veganist/vegetarier eet tenslotte alleen fruit en groenten, toch? Dat is niet zo. Het is noodzakelijk om aandachtig te zijn bij de vervanging van vlees om de noodzakelijke voedingsstoffen voor het organisme niet te consumeren.

Veganisme gaat niet alleen over mensen die besloten hebben om niet meer dierlijke producten te consumeren, maar over individuen met een ideologie van behoud en tegen mishandeling van dieren. In de afgelopen jaren is de beweging sterker geworden en heeft het wereldwijd supporters gekregen.
Het probleem is dat geloven dat veganistisch/vegetarisch zijn noodzakelijkerwijs betekent dat je gezond bent, een mythe is en dat je daarom voorzorgsmaatregelen moet nemen als je je aan dit dieet houdt.

Bekijk de 4 voorzorgsmaatregelen die je moet nemen bij het veganistische/vegetarische dieet

1. Lees de verpakkingsetiketten zorgvuldig
Om niet tot een product te komen dat niet erg gezond is of dat een ingrediënt van dierlijke oorsprong bevat, is het erg belangrijk om op het verpakkingsetiket te letten. Zoek naar producten die voldoen aan de trend van het “clean label”, dat een eenvoudige beschrijving op prijs stelt en meer natuurlijke ingrediënten gebruikt. Hierdoor kan het voedsel ook rijk aan voedingsstoffen zijn en niet alleen het “V-label” hebben, ook al is het niet zo gezond.

2. Zorg voor een gezonde vervanging van voedingsstoffen
Let op tekorten aan voedingsstoffen die het meest aanwezig zijn in vlees of vis, zoals eiwitten, vetzuren, ijzer, zink, jodium, calcium en vitamine D en B12, vul deze voedingsstoffen aan via voedsel of inname supplementen.

3. Verrijk je menu met heerlijk en gezond voedsel
Vervang vlees niet door verwerkte vegetarische producten of met een hoog vet- en suikergehalte, verrijk je menu met heerlijk en gezond voedsel

4. Eet niets als dat van dierlijke oorsprong is
Oké, in het begin is het niet gemakkelijk om alle producten te onthouden die niet van dierlijke oorsprong zijn, vooral omdat sommige ervan voor veganisten onschadelijk lijken, terwijl ze in feite moeten worden vermeden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij gelatine, dat wordt gemaakt van het kraakbeen, de botten of zelfs de huid van sommige dieren.

Kortom
Een uitgebalanceerd dieet is de sleutel om overmatige gewichtstoename te voorkomen. Inzetten op de consumptie van granen, zaden, peulvruchten, groenten en fruit helpt de verzadiging te vergroten en vermijdt zo de drang om vette en suikerrijke voedingsmiddelen te eten.

Als je vlees eet en je wilt aansluiten bij de veganistische/vegetarische beweging, is het belangrijk om je bewust te zijn van de risico’s van het onbeheerd maken van deze overgang. De voedingsdeskundige kan je immers begeleiden bij de juiste keuze van voedingsmiddelen voor je maaltijden.

Foto: Maria Ilves