Gezonde zwangerschap en lichaamsbeweging combineren heel goed! Actief blijven gedurende meer dan 9 maanden zwangerschap bevordert een grotere aanleg, minder zwelling en misselijkheid, minder rugpijn en gewrichtspijn, en voorkomt ziekten zoals zwangerschapsdiabetes en hoge bloeddruk die kunnen leiden tot pre-eclampsie. Dit alles, zonder de voordelen voor het tijdstip van bevallen te tellen, omdat je een betere spier- en cardiovasculaire voorbereiding heeft en een snel herstel in de postpartum-periode.

Idealiter zou de zwangere vrouw minstens 30 minuten, 3 tot 5 keer per week, moeten sporten. Maar houd er rekening mee dat een paar voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen: vermijd het om teveel op je rug te liggen, respecteer je grenzen en luister naar de signalen van je lichaam.

Als je wilt weten wat de beste oefeningen zijn om tijdens de zwangerschap te doen, lees dan hieronder de 4 soorten:

1. Pilates
Pilates is één van de meest beoefende fysieke activiteiten voor zwangere vrouwen en helpt vrouwen in zowel fysieke als mentale aspecten.
De oefening versterkt de diepe spieren van de buikriem, zorgt voor een grotere weerstand en een betere ondersteuning van al deze spieren, het voorkomen en verminderen van pijn in de rug en in het bekkengebied. Pilates werkt ook om de spieren van de armen te versterken, wat de vrouw voorbereidt op het dragen van de baby. Pilates helpt ook bij ontspanning en het gevoel van welzijn, het vrijmaken van endorfines en het helpen van vrouwen om een betere slaapkwaliteit te hebben, wat er ook toe bijdraagt dat ze overdag meer energie en aanleg heeft.

2. Wandelen
Wandelen is één van de geweldige oefeningen voor zwangere vrouwen. Het, gedaan in ideale omstandigheden, kan een verbetering van het cardiovasculaire functioneren en de bloedstroom in het lichaam bieden, waardoor zwelling en stress worden verminderd. De ideale omstandigheden voor deze activiteit zijn het gebruik van lichte kleding, loopvlak moet regelmatig zijn en de omgevingstemperatuur moet lager zijn dan 38 graden. Als deze activiteit op loopbanden wordt uitgevoerd, moet je voorzichtig zijn met het loopvlak, dat breed genoeg moet zijn zodat de zwangere vrouw niet uit balans raakt.

3. Zwemmen
Zwemmen zelf wordt beschouwd als één van de beste fysieke activiteiten die zeer specifiek tijdens de zwangerschap worden aangegeven, vanwege het lagere risico op het optreden van verwondingen vanwege de impact van water. Het is een oefening die de ademhaling van de zwangere vrouw, haar spieren en ook voor haar lichaamsontspanning ten goede komt. Het is idealer dat de vrouw in goede gezondheidstoestanden verkeert voor het oefenen van lichaamsbeweging en dat ze wordt begeleid door een gekwalificeerde professional om haar te begeleiden bij het uitvoeren van deze lichamelijke activiteit.

4. Yoga
Yogahoudingen zijn van groot belang voor zwangere vrouwen, omdat ze de lichaamsspieren strekken en versterken, rugpijn verminderen en ook de persoon die ze uitvoert ontspannen. Bovendien biedt deze oefening meer lichaamsflexibiliteit, wat een enorm voordeel is voor moeders om zich beter aan te passen aan de lichamelijke veranderingen die zich voordoen tijdens het moederschap.

Het is vermeldenswaardig dat:
Het doel van fysieke activiteiten voor zwangere vrouwen is om vrouwen altijd een betere kwaliteit van leven te bieden tijdens de zwangerschap en een gezondere babyontwikkeling, zonder hun gezondheid in gevaar te brengen. Zwangere vrouwen die de eerste stap willen uitoefenen, moeten een medische verklaring hebben en ook contact opnemen met een lichamelijke opvoedingsdeskundige gymleraar om betere resultaten te krijgen.

Vorig artikelDaling overgewicht in JOGG-buurten
Volgend artikelMinder chemische stoffen in moedermelk