Lasagne, bekend om zijn vele calorieën, veel zout en verzadigd vet. Dit gerecht van Italiaanse oorsprong, is gemaakt met deeg, kaas, tomaten, groenten en vlees. Om een lichtere en gezondere lasagne te bereiden, kan je hier 3 zeer eenvoudige tips volgen.

1. Kies en soort kaas met minder verzadigd vet

Het kiezen van een kaas met minder verzadigd is ook een goede manier om lasagne lichter en gezonder te maken. In dit geval is het ideaal om de klassieke mozzarella, parmezaanse of provolone kaas achterwege te laten en te kiezen voor gezonder alternatief zoals geitenkaas. Geitenkaas is een goede bron van eiwitten, gezonde vetten, vitaminen en mineralen. Vetzuren in geitenkaas hebben antibacteriële eigenschappen en kunnen helpen de verzadiging te vergroten. Daarnaast kunt je ook proberen de hoeveelheid te verminderen door minder kaas toevoegen dan normaal. Om voor extra vulling van de lasagne te zorgen, voeg dan een grotere hoeveelheid gezonde ingrediënten zoals: aubergines, courgettes geraspte wortels of spinazie toe aan het recept!

2. Vervang de lasagne bladen voor plakjes courgette of aubergine

Een goede optie om lasagne gezonder te maken, is om de lasagnebladen te vervangen voor plakjes courgette of aubergine. Ze zijn voedzamer, gezonder en bevatten meer vezels, waardoor het verzadigingsgevoel wordt verlengd en is ook ideaal voor diegenen die willen afvallen.

3. Voeg minder zout en meer groenten toe aan de recept

Als je over variatie hebt die je kunt toevoegen en of te vervangen zijn er verschillende soorten groenten die in sommige gevallen zelfs het deeg kunnen vervangen. Courgette-lasagne is bijvoorbeeld een van de gezondste en het kan worden bereid met veel kruiden, oregano, peper en peterselie om een vollere smaak te krijgen.

Een ander relevant aspect is dat je de hoeveelheid zout niet moet overdrijven. Het gebruik van te veel zout is ongezond. Door dagelijks een te grote hoeveelheid zout te nuttigen, kunt je een hoge bloeddruk krijgen. Dit komt omdat te veel natrium kan leiden tot een aantal gezondheidseffecten, zoals verhoogde bloeddruk, evenals mogelijke vochtretentie en calciumverlies via de urine. Dus de belangrijkste tip is om de dagelijkse maximum hoeveelheid zout te verminderen.

Vorig artikelIJslandse preventiemodel biedt kansen voor Nederland
Volgend artikelNatuurlijke en gezonde kleimaskers om acne te behandelen