Theanine is een type aminozuur dat vooral voorkomt in de Camellia sinensis-plant (bekend als groene thee). Het grote verschil van deze stof is zijn kalmerende werking als een natuurlijk ontspannend middel. Vanwege dit wordt theanine vaak gebruikt om problemen zoals angst, slapeloosheid en depressie te behandelen – omdat het ook de niveaus van serotonine (“wellnesshormoon”) in het lichaam verhoogt.

Theanine is niet alleen te vinden in planten van het geslacht Camellia (die bijvoorbeeld ook zwarte en witte thee kunnen produceren), maar is ook te vinden in sommige schimmels – vooral paddestoelen. Om dit aminozuur in je dagelijkse voeding op te nemen, is een goede tip om meer recepten met champignons te bereiden, zoals risotto, pasta, salades, quiches en gebakken. Maak er ook een gewoonte van om elke avond thee te drinken, waardoor je geest rustiger wordt.

Om je meer te laten weten over Theanine voordelen, hebben we een lijst met de voordelen gemaakt.

10 voordelen van Theanine:

1. Bevordert ontspanning
Als gevolg van de verhoogde Alpha-hersengolf is ontspanning het belangrijkste effect van Theanine op ons lichaam. Maar wat verschilt van andere kalmerende eigenschappen is de kracht van ontspanning zonder te slapen.

2. Bevordert een evenwichtige slaap
Zelfs zonder slaap op te wekken, is het composteren van de compost voor het slapengaan behoorlijk effectief. Ontspannen voor het slapen gaan heeft een gezonde en rustige nacht, waardoor Theanina zeer wordt voorgeschreven door professionals op dit gebied, omdat het ook effectief is bij het bestrijden van slapeloosheid.

3. Vermindert angst
Veel angstpatiënten hebben slaapproblemen en hebben vaak verschillende problemen gedurende de dag. Met het geruststellende actie maakt Theanina het einde van overmatige zorgen.

4. Vermindert nervositeit
Een ander symptoom waarin het aminozuur werkt, is nervositeit. De dopamine die het produceert, bestrijdt cortisol, het hormoon dat ons op de vlucht houdt en adrenaline.

5. Vermindert stress
Met de hoge frequentie van de laatste twee hierboven genoemde symptomen, heeft het lichaam de neiging lichamelijke reacties te hebben, zoals tintelingen in het hoofd, duizeligheid, zwakte en lichamelijke en geestelijke vermoeidheid. Theanina voorkomt niet alleen, maar behandelt ook stress.

6. Vermindert rusteloosheid
Hoewel het geen exclusief symptoom is van hyperactieve mensen, bevordert Theanina kalmte en helpt het ook mensen met Attention Deficit Hyperactivity Disorder om een betere kwaliteit van leven te hebben.

7. Verhoogt concentratie en cognitief geheugen
Theanina alleen verhoogt de focus en concentratieniveaus. Maar studies tonen aan dat het combineren van cafeïne bij gezonde mensen ook aanzienlijke verbeteringen in het leren en mentale alertheid heeft. Een andere rechtvaardiging voor de combinatie is de “rem” die de stof op cafeïne heeft.

8. Verhoogt motivatie
De dopamine die wordt geproduceerd door inname van Theanina verhoogt de motivatie aanzienlijk en wordt ook aanbevolen als hulpmiddel bij de behandeling van depressie.

9. Bevordert welzijn
Hoewel serotonine in een lage hoeveelheid wordt geproduceerd, zijn gevoelens van welzijn en positieve vooruitzichten ook genoemd in verschillende aanvullende testproeven.

10. Stabiliseert de stemming
Gaba geproduceerd door Theanina veroorzaakt neuronale hyperpolarisatie, dat wil zeggen, vermindert hyperexcitabiliteit, vaak veroorzaakt door stemmingsstoornissen zoals cyclothymie, hypomanie en bipolaire affectieve stoornis.

In de Verenigde Staten wordt het supplement vaak gebruikt om deze aandoeningen te behandelen, juist omdat de medicijnen enorme bijwerkingen hebben. Over het algemeen wordt elke 1 op de 5 spectrumdragers behandeld met Theanina, volgens The Scientific World.

Vorig artikelPreventie belangrijk thema in Staat van Zoönosen 2018
Volgend artikelKennisupdate cannabis- THC rapport, aanbod en gebruikswijzen