Sommige fysieke en emotionele problemen kunnen worden opgelost vanuit een gezonde geest.

Iedereen wil gelukkig, gezond en intelligent zijn. Sommigen geloven dat een gezond en goed geoefend lichaam op dit niveau zal resulteren. Maar, let op, een neurowetenschapper zegt dat dat niet helemaal zo is. Voor Daniel G. Amen is een gezonde geest de beste manier om een productief en gelukkig leven te leiden.

Amen is een Amerikaanse neuroloog bekend om zijn bestverkopende lezingen en boeken. Hij wijdde veel van zijn tijd en onderzoek aan technieken om via beelden het gedrag van het menselijk brein te analyseren. Het is een verwijzing, bijvoorbeeld, in “brain imaging”, een techniek waarmee onderzoekers “binnen” hersenstructuren kunnen kijken en begrijpen welke gebieden worden beïnvloed door neurologische aandoeningen.

In zijn nieuwste boek, “Change Your Brain, Change Your Life”, bespreekt hij hoe belangrijk het is om zijn hersenen in een bepaalde staat te houden, wat hem zal helpen de rest van het leven. Amen beweert dat een gezond brein helpt de veranderingen die we hebben ondergaan te verminderen. Het tijdschrift Inc vermeld tien gewoonten om een gezond brein te behouden en een gezonde geest.

1. Begin de dag met goede energie
Organiseer je dag in jouw hoofd, bereid je dagelijkse routine voor en geniet van een goed ontbijt. Alle medische onderzoeken delen dezelfde mening over hun energie en fysiologisch belang. Gezond eten, gezond vet en veel eiwitten, vezels en eenvoudige koolhydraten zorgen voor de energie en de stemming die nodig zijn om de hele dag door goede vibraties te hebben.

2. Groet en glimlach
Een glimlach is het element met de grootste impact op menselijk gebaar. Het is de krachtigste taal die bestaat omdat het taalbarrières overwint en besmetting door imitatie of tevredenheid veroorzaakt. Wie glimlacht, toont de veiligheid en hartelijkheid van de wereld. En de wereld reageert op dit harmoniserende effect. De Dalai Lama beveelt aan naar mensen te glimlachen en te begroeten alsof ze oude vrienden zijn, zelfs als ze complete vreemden zijn, dus de kracht van je glimlach en de oprechtheid van je begroeting zullen twijfels en afstanden overwinnen, waardoor een positieve reactie tussen mensen mogelijk wordt.

3. Dankbaar zijn zorgt voor positieve gedachten
Ben je iemand die voortdurend klaagt over alles en iedereen? Constante ontevredenheid, klachten en angst zijn manieren van mentale en fysieke ziekten. Kom uit die negatieve cyclus. Grijp potlood en papier, laat je slechte gedachten varen en denk aan tien goede dingen die je in het leven hebt en die je helpen gelukkig te zijn. Terwijl je je “lijst met dankbaarheid” maakt, zal je merken dat je veel meer in je voordeel hebt dan je dacht. Je zult zien dat je duizend-en-één redenen hebt om te bedanken: gezondheid, gezelschap, het hele lichaam, werk, gezin, een ochtendgloren en vele andere dingen die de dagelijkse routine met zich meebrengt.

4. Verander je dieet
Een dieet is een veel voorkomend patroon in onze moderne samenleving, maar het is iets dat de meeste mensen stoppen na het verliezen van een paar kilo. Het probleem is dat het beginnen en het stoppen van diëten op verschillende negatieve manieren invloed heeft op ons brein, aldus Amen. In zijn boek stelt hij enkele eetregels voor om de hersenen gezond te maken. Het veranderen van de hoeveelheid koolhydraatinname of het drinken van meer water zijn enkele daarvan. Geef prioriteit aan ingrediënten met laag glycemische, vezelrijke koolhydraten en gezonde vetten en eiwitten.

5. Beweging
Wanneer ons schema strakker wordt, ontstaan er nieuwe verplichtingen en wordt de routine gecompliceerd, het eerste dat we doen is beweging verminderen. Amen beweert dat het een verkeerde houding is; bewegen helpt het niveau van stress te verminderen zodat de hersenen worden blootgesteld. Amen zegt dat het meest geschikt zou zijn om de uitgevoerde oefeningen te variëren, om verschillende delen van de hersenen actief te houden, evenals coördinatie- en rekoefeningen.

6. Mediteren
Het kan moeilijk zijn om rust te vinden. Maar rust te houden is fundamenteel, volgens Amen. Het zal een angstig brein helpen te kalmeren.

7. Vermijd negatieve gedachten 
Eén van de grootste gevaren voor ons brein is om automatisch negatieve gedachten of de zogenaamde ANT’s te hebben. Ze komen bij iedereen voor, maar ze bewaren is uiterst gevaarlijk voor ons brein. Tussen de strategieën om dit niet te laten gebeuren, betoogt Amen dat je bovenal die gedachten diepgaand moet bevragen, je moet identificeren hoe je er over denkt en ze vervolgens kunt transformeren, door het perspectief van het onder ogen zien ervan te veranderen.

8. Luister naar klassieke muziek
Focus is de grootste uitdaging voor mensen met een volledig schema en tientallen dagelijkse afspraken. In het boek citeert Amen een onderzoek waaruit blijkt dat mensen die naar Mozart luisteren meer gericht zijn en hun sociale vaardigheden verbeteren, op het moment dat ze een activiteit uitvoeren.

9. Breng tijd door met positieve mensen
Wegblijven van negatieve mensen, die ons kwaad doen, wordt sterk benadrukt door Amen. Het is dus mogelijk om enkele triggers te verwijderen die chemische veranderingen in onze hersenen veroorzaken en die ons uiteindelijk verkeerd doen. Besteed tijd met degenen waarvan je weet dat ze goed voor je zijn. Het zal helpen je hersenen gezond te houden.

10. Leer elke dag iets nieuws
Einstein zei ooit dat als mensen 15 minuten van hun dag besteden aan het leren van iets nieuws, in een jaar, ze experts in het onderwerp zouden zijn en in vijf jaar, nationale experts. Daniel Amen is het daarmee eens en zegt dat om dit te doen een dagelijkse taak, die de routine doorbreekt, het brein nieuw leven wordt ingeblazen en gestimuleerd.

Vorig artikelHoofdeconoom Marieke Blom van ING Nederland wint de Vrouw in de Media Award 2020
Volgend artikelWaarom heb je soms wel zin in seks en soms niet?