Als je een dag hard gewerkt hebt, is niets fijner dan tot rust komen tijdens de flow van je yoga-oefeningen. Helaas vervliegt de bliss van zo’n yoga-sessie vaak sneller dan je zou willen. Hoe kun je die heerlijke yoga-ontspanning langer vasthouden? Mindfulness-expert Marisa Garau geeft je een handig stappenplan waarmee je meer voldoening uit je yoga-oefeningen kunt halen.

Yoga is een gezonde manier om in het nu te zijn, en is daardoor een belangrijk principe binnen de mindfulness-filosofie. Maar tegenwoordig richten veel yoga-stijlen zich slechts op de fysieke component en beperken ze zich tot een total body workout. Het spirituele aspect van yoga wordt nog even snel-snel in een 5-minuten-meditatie gepropt om de sessie af te ronden. Niet zo vreemd dat je na de yoga-les al snel weer terugvalt in drukke gedachten… en op deze manier maar weinig emotioneel profijt hebt van de yoga-oefeningen.

Oeroude vorm van meditatie
En dat is jammer, vooral omdat yoga in haar oorspronkelijke betekenis helemaal niet om fysieke fitness of lenigheid draait. Het is een oeroude vorm van mindfulness meditatie die yogi’s gebruiken om zowel hun lichaam als hun geest voor te bereiden op de zitmeditatie.

Je mindful-yoga-stappenplan
Wil jij ook een meer duurzame ontspanning ervaring tijdens en na het uitvoeren van je yoga-flow, verrijk je yoga-oefeningen deze week dan eens met mindfulness.

1. Laat verwachtingen los
Nog voordat je aan je les begint, neem je een moment van bezinning en kijk je bij jezelf naar binnen om verwachtingen op te sporen:

  • Wat verwacht je van deze sessie?
  • Wat verwacht je van je lichaam?
  • Wat verwacht je van je gevoelens?

Al lijkt het alsof je zonder gedachten de les ingaat… op een onbewust niveau zullen er allerlei verwachtingen door je hoofd spelen. Probeer deze verwachtingen te zien en te erkennen. Er is niets mis met verwachtingen, maar het is goed om je er bewust van te zijn.

2. Concentreer je op het nu
Als je je verwachtingen in kaart hebt gebracht en aandacht geeft, zul je merken dat deze hun urgentie verliezen en zich in de achtergrond zullen terugtrekken. Nu heb je emotioneel meer ruimte om je te concentreren op wat er in dit moment gebeurt:

  • Hoe voelen je voeten op de vloer?
  • Hoe is je ademhaling?
  • Hoe voelt je hoofd op je nek?
  • Hoe voelt de energie in de klas?

Blijf je concentreren op het nu door de diverse sensaties in je lichaam op te merken, en door aanwezig te zijn in de ruimte.

3. Ga niet mee in willekeurige hersenactiviteit
Komen er oordelen in je denken op, erken deze dan. Misschien zie je allerlei oordelen voorbij komen, zoals:

  • Wat vind ik deze pose weer zwaar!
  • Waarom kan ik toch niet goed meekomen?
  • Waarom heb ik het toch zo warm?
  • Doen de andere deelnemers het beter dan ik?
  • Oh kijk, zij is gelukkig veel strammer dan ik!

Laat al deze oordelen er gewoon zijn, hoe dom of bekrompen deze ook zijn. Het is niets meer dan willekeurige hersenactiviteit waar jij niets aan hoeft te veranderen. Bekijk deze oordelen alsof het boten in een rivier zijn, die voorbij varen. Jij bevindt je op de oever en kijkt toe. Het is niet nodig om met elke boot mee te varen.

4. Breng je aandacht terug naar het nu
Op het moment dat je oordelen en drukke gedachten voorbij hebt zien komen, breng je je aandacht rustig terug naar wat er nu gebeurt. Opnieuw zoom je in op je lichaam:

  • Hoe is het met je ademhaling?
  • Hoe voelt je lichaam in deze ruimte?
  • Kun je je volledig concentreren op het stemgeluid van de docent?

Het is niet erg als je afgeleid wordt door oordelen. Dit is nu eenmaal wat het denken doet. Maar wees je bewust dat je niet met elk oordeel mee hoeft te varen. Laat het oordeel rustig voorbij zeilen, en breng je aandacht dan weer terug naar het nu.

Bewust zijn van mindlessness
Mindfulness is niet het stopzetten van je gedachten, of forever bliss of emotionele verlichting ervaren. Mindfulness is slechts weten dat je denken verzeild geraakt was in gedachten, en zich dus niet bewust was van het huidige moment. Eigenlijk is mindfulness beseffen dat je mindless was 🙂 Je gaat in en uit bewust-zijn: dat is het ritme van mindfulness. Hoe vaker je je denken terug kunt brengen naar het nu en wat er nu gebeurt, hoe rustiger en evenwichtiger je je zult voelen.

Duurzame innerlijke rust
Zodra je mindfulness aan je yoga-oefeningen toevoegt, en daarmee het drukke denken tot rust brengt, zul je je ook na de sessie dieper ontspannen voelen. Je hebt het denken immers niet slechts onderbroken door je focus te verleggen naar het uitvoeren van je yoga-poses, maar je hebt je denken bewust geobserveerd… en losgelaten. Op deze manier kun meer diepgang tijdens je yoga-oefeningen creëren, waardoor je een vorm van innerlijke rust zult ervaren die je een duurzame kwaliteit biedt. Je zult merken dat als je je yoga-flow voortaan op deze manier doet, je die diepe ontspanning een stuk makkelijker vast kunt houden in het gewone, drukke leven.

Meer lezen?
Je kunt meer lezen over de power van mindfulness tijdens je yoga-oefeningen in Marisa’s verdiepingsartikel.
Bijdrage: Marisa Garau